ساکن زمین

هدف زندگی|مفرداتی از دیگران

يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

ویکتور هوگو در پانزده سالگی در دفتر یادداشت خود نوشته بود : "من می خواهم شاتوبریان باشم یا هیچ نباشم." سرانجام برتر از آن نویسنده نامدار شد.

دن کیشوت در ابتدای فصل ۵۸ رمان دن کیشوت: " آزادی ،سانچو، گرانبهاترین موهبتی است که خداوند به آدمیان عطا فرموده. در جهان هیچ چیز با آزادی برابر نیست و حتی گنجینه هایی که خاک در دل خود نهفته است و دفینه هایی که اقیانوس در عمق گرداب‌های خود پنهان ساخته  است ارج و بهای آزادی را ندارد.شایسته و ضروری است که آدمی بخاطر آزادی و شرف، جان خود را نیز به خطر اندازد ..."

وقتی واقعا آزادی را می فهمیم که مزه‌ی زندان را چشیده باشیم. مگر نه این است که همین حالا هم همه‌ی ما اسیر جامعه خود هستیم؟ پ.ن: البته بخشی از این اسارت ، معلول آن است که ما اسیر خود هستیم.


The only absolute knowledge attainable by man is that life is meaningless.

Tolstoy|My Confession(1882)


گر مرد رهی میان خون باید رفت     وز پای فتاده سرنگون باید رفت

تو پای به راه در نه و هیچ مپرس    خود راه بگویدت که چون باید رفت 

مختارنامه.باب هجدهم.عطار

  • ۹۷/۰۲/۰۹
  • یاسین زیدآبادی

نظرات  (۲)

در بحث آزادی، کتاب مستقل «مفتش بزرگ» که بخشی از رمان برادران کارامازوف هست بعلاوه توضیحات دکتر مجتهدی در کتاب «داستایسفکی، آثار و افکار» درباره ی همین بخش پیشنهاد میشود.
و اینکه شاید جامعه اسیر ما باشه! و ما (نظر به آموزه های دینی) در بادی الامر اسیر نفس خود هستیم.
سوال فرعی: آزادی سانچو؟ سانچو چیه دیگه؟
پاسخ:
رفت توی لیست.
البته که ما اسیر خود هم هستیم.
سانچو خدمتکار دن کیشوته.
میدونی من فکر میکنم پسران ۱۵ ساله ی زیادی ممکنه چیز مشابه یا حتی جاه طلبانه تری در دفتر خاطراتشون نوشته باشند اما چون بهش نرسیدند کسی نفهمیده. یعنی به نظرم مطلق نیست این بحث خواستن و توانستن!
پاسخ:
بله خواستن توانستن نیست اما این خواستن که بیشتر جوانانه هم هست ، شدتش به قدری است که راه دیگری برای هوگو نمی گذارد و وا می داردش که بنویسد یا آن یا هیچ. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی